کد مطلب:36697 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:114

مهمترین و عامترین وصف خداوند رحمت اوست











در عبارت بعدی نامه ی امیرالمومنین آمده است كه خداوند به تو فرمان داده تا از او چیزی بخواهی تا به تو بدهد و شفقت او را بطلبی تا بر تو شفقت ورزد. ما مهمترین و عامترین وصفی كه برای خدا قائلیم و او را بدان می خوانیم، وصف رحمت خداوند است و بهترین آیه برای یاری خواستن از خدا در آغاز هر سخن و یا هر كاری «بسم الله الرحمن الرحیم» است. خداوند اسما و اوصاف دیگری هم دارد، اما این صفت بر همه آنها مقدم است. از این رو، هنگام روبه رو شدن با او این وصف را باید بر سایر اوصاف تقدم داد و این نیز تعلیم خود خداوند است.

شما تصور كنید موجودی را كه همه ی رازها بر او مكشوف است، موجودی كه همه قدرتها در دست اوست و هر كاری بخواهد می تواند بكند، موجودی كه همه انسانها در برابر او عاجز و خاضع اند و او همه ی دانستنی ها را می داند، چنین موجودی اگر مهربان نباشد، چقدر هولناك خواهد بود. كافی نیست كه موجودی عالم و قادر مطلق و بی نهایت

[صفحه 240]

باشد، بلكه یك وصف مهم دیگر در كنار اینها لازم است تا او را دوست داشتنی كند و آن چهره خشن هولناك و ترس انگیز را از او بگیرد و آن وصف رحیمیت است. در غیر این صورت بدترین و شرورترین و منفورترین موجود ممكن از آب در خواهد آمد. تنها چیزی كه موجودی چنین محتشم و مقتدر را دوست داشتنی و قابل همسخنی و همزبانی می كند و همنشینی با او را لذت بخش می سازد، این اطمینان است كه چنین خدایی با همه آن قدرتها، مهربان نیز هست و آن همه دانایی و توانایی مصروف بدخواهی نخواهد شد. بلكه او نیكخواه آدمیان است و این نیكخواهی را بدون كمترین حاجت به ما یا ترسی از ما اعمال می نماید.


صفحه 240.